Min underbara vän har tagit initiativet och gett mig en spark i baken att inte längre (endast) bomba Instagram och FB med mitt gluten- och vetefria bakberoende, utan startat denna blogg åt mig. En härlig överraskning! Tack Hannah! :*
 
Muffins Dagen var alltså igår, och mycket riktigt tog jag mig tid att baka lite chokladmuffins
 
, men då jag inte fick min blogg förrän idag syns de därför först nu ;)
 
Här är ett smakprov (ordlek) på en av mina chokladmuffins med frosting och strössel, yummy mummy!!!
 
Hur blev nu dessa till då? Ca. 12 stycken. Ugn. 180 grader i 20 minuter.
 
Smet:
100g smör
1 1/2 dl socker
2 ägg
3 dl glutenfri mjöl mix
2 tsk bakpulver
1 krm salt
2 tsk vaniljsocker
4 msk kakao
1 dl kokande vatten
 
Blanda vatten och kakao i en separat skål, och låt svalna.
 
Vispa smör och socker poröst. Tillsätt ett ägg i taget, fortsätt vispa med elvispen på låg hastighet. Sikta mjöl, bakpulver, salt och vaniljsocker, lite i taget. Vänd ner blandningen i smeten för hand, (utan att elvispen är på) till en fin smet. Tillsätt kakao och vattenblandningen i smeten. Fyll muffinsformarna till 2/3, in i ugnen, and wait!
 
När muffinsen har svalnat är det dags för den fina glasyren:
100g smör
4 msk florsocker
4 msk kakao
2 tsk kallt kaffe
 
Prova er fram med glasyren, lägg till mer eller mindre av det som smakar gott! Bre på muffinsen, och lite härlig topping, i mitt fall tuttifrutti strössel. Mums!
 
Tro mig, denna blogg kommer bombas ett bra tag framöver. Puss!

1 kommentarer

Anonym

28 May 2015 20:16

Du måste ju bjuda på recept också!

Kommentera

Publiceras ej